شاید همه ی شما، پیش از این با استفاده از اپلیکیشنها و برنامههایی در فضای مجازی و ارائه کدها متنوع به فردی کمک کرده باشید که او را نمیشناسید، نیازمندانی هستند که با بهره برداری هوشمند از توان توانمندان در قالب همین فضا میتوانند نیازهای خود را مرتفع سازند.
ریحانه خلج| فضای مجازی امروزه محل بزرگی شبیه به زندگی همه ما آدم هاست، شبکههای اجتماعی، پیام رسانها و بازارهای آنلاین و...همه و همه برای مردمیکه این روزها فرصت و زمانی برای هر کاری در زندگی روزمره ندارند بهترین بهانه است برای کار خیر.
قابلیت های فراوانی در این فضا وجود دارد که با تجربههای متفاوت میتوانیم از جذابیت ها و پتانسیل آن استفاده کنیم. بازارهای خیریه آنلاین، کمک به سایر انسانها و اجرای طرح های بشردوستانه در فضای مجازی یکی از فعالیت های نابی است که میتواند جامعه ما را به سمت نیکوکاری رهنمون کند.
شاید همه ی شما، پیش از این با استفاده از اپلیکیشنها و برنامههایی در فضای مجازی و ارائه کدها متنوع به فردی کمک کرده باشید که او را نمیشناسید، نیازمندانی هستند که با بهره برداری هوشمند از توان توانمندان در قالب همین فضا میتوانند نیازهای خود را مرتفع سازند.
*موج خیر در "باسلام"
باسلام یک بازار آنلاین و شبکه اجتماعی است برای عرضه محصولات خانگی، سنتی و محلی از سراسر ایران؛ محصولات خاصی که در فروشگاههای اینترنتی کمتر پیدا میشود. جمعیت هلال احمر استان قم دو سالی است که با این شبکه و بازار مجازی همکاری خیریه جذابی دارد.
با شاخصهایی که در این شبکه وجود دارد، تجربه امور خیریه و خدمت به هم نوعان دلچسب تر است. اینکه محصولات را مستقیما از خود تولیدکنندهها یا واسطههای خوب میخرید و اکثر این محصولات، حال و هوای خودمانی، روستایی و غیر صنعتی دارند و بسیار دوستداشتنیاند و یا اینکه در باسلام، تولیدکننده و یا فروشنده آن محصولات معلوم است و داستانی خاص دارد، همه و همه فضایی دلنشین در واقعیت را تداعی میکند.
باسلام، مجموعهای از غرفههای متنوع است. این غرفهها را خود تولیدکنندهها و فروشندههای محصولات مدیریت میکنند؛ خودشان محصول میگذارند، خودشان سفارش میگیرند و خودشان محصولات را با پست برای خریداران ارسال میکنند.
در نشست مشترک معاون امور داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم و مسولان این بازار اجتماعی مجازی ضمن تاکید بر تداوم امور خیر مقرر شد، داوطلبان و توانمندان و حتی مددجویانی که توانایی ارائه محصولی را دارند در باسلام با ایجاد غرفه به معرفی محصول خود بپردازند و بتوانند موج خیری را که در این فضا آغاز شده پررنگ تر کنند.
باسلام یک محیط زنده است؛ با آدم هایی که هر کدام داستان خودشان را دارند، در واقع باسلامی جایی برای ارتباط آدمها با همدیگر در بستر کسبوکار فراهم شده است که میتواند پاسخگوی افراد زیادی باشد که دوست دارند به صورت ناشناس به نیازمندان واقعی جامعه کمک کنند.
*تکریم نیازمندان با اجرای طرح فرستنده ناشناس
یکی از نمایندگان بازار با سلام در توضیح طرح "فرستنده ناشناس" اظهار کرد: این طرح در دو سال پیاپی در سال 96 و 97 با همکاری جمعیت هلال احمر استان قم اجرایی شد.
وی با بیان اینکه در سال 96 که شروع کار بازار اجتماعی با سلام بود این طرح به خوبی مورد استقبال کاربران اجتماعی با سلام قرار گرفت، افزود: و به همین دلیل در ایام ماه رمضان همانند سال گذشته در سال 97 نیز در این ایام نیز از سر گرفته شد و فرستنده ناشناس 2، از اواسط ماه رمضان کار خود را آغاز کرد.
فاطمه عبدالکریمی تصریح کرد: در دو هفته بیش از 200 قلم کالا توسط کاربران با سلام از سراسر کشور خریداری شد که این سبد ها تحت عنوان سبد مهر، محبت و احسان توسط این کاربران خریداری و به جمعیت هلال احمر استان قم ارسال شد.
این بانوی فعال، ابراز کرد: کاربران اجتماعی بازار آنلاین "با سلام" این اقلام را از کسب و کارهای این شبکه، که تولید کنندگان خانگی و روستایی بودند خریداری کردند تا هم اقتصاد و کسب و کار روستایی رونق بگیرد.
وی در مورد نحوه تهیه این بستهها خیریه گفت: عده ای از مشتریان و کابران سراسر کشور در این طرح مشارکت داشتند تا جمعی از نیازمندانی که از تولیدات و اقلام این مشتریان و تولید کنندگان بهره مند میشدند، سبدهای اهدایی را دریافت کنند.
عبدالکریمی ادامه داد: با این طرح و برنامه به سه حوزه نفع می رسید مشتریان دوست داشتند کار خیری انجام بدهند و مشارکت کنند در این میان، یک عده از تولید کنندگان داخلی نیز چرخه اقتصادی شان می چرخید و یک سری از نیازمندان نیز در ایام ماه مبارک رمضان از این اقلام بهره مند میشدند.
وی با بیان اینکه "سبد مهر" شامل 4 قلم کالا مانند برنج و رب گوجه و روغن و نمک است گفت: همچنین "سبد احسان" شامل برنج و رب گوجه و روغن و عسل و چای و نمک است و در "سبد محبت" برنج و رب گوجه و نمک و عسل و چای و حلوا ارده به نیازمندان اهدا شد. که کابران از سراسر کشورها و از کلانشهرهای قم، اصفهان و مشهد و شیراز و کرج و سایر شهرهای دیگر با مشارکت آنهارا خریداری کرده و از طریق جمعیت هلال احمر قم به دست
نیازمندانی که از قبل شناسایی شده بودند در قالب طرح " فرستنده ناشناس" و در نهایت تکریم خانوادهها کم برخوردار فرستاده شد.
*خدمات نو، جذاب و مطمئن برای خدمت به مردم در فضای مجازی
امیرحسین علیمردانی، معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم؛ در خصوص همکاری با بازار اجتماعی "با سلام" توضیح داد: با توجه به اینکه قرار است از ظرفیت های عمومی مردم چه خیرین قمی و خارج از استان قم، داخلی و خارجی و خیرین بین المللی طبق برنامه ریزی صورت گرفته استفاده کنیم برنامههایی را طراحی کرده ایم.
وی افزود: در این راستا بر آنیم از همه ظرفیت های مختلف برای دست یافتن به اهداف خیریه با تاکید بر تکریم خانوادهها نیازمند، استفاده کنیم، که یکی از برنامهها همان طرح "فرستنده ناشناس" در بازارچه اجتماعی با سلام و سایر برنامههای اینترنتی است. تلاش داریم این طرح را در راستای طرح هایی همچون همای رحمت، سفرههای مهربانی حتی طرح ارمغان مهر و تجهیزات امانی پزشکی و سایر طرح هایی همچون پروژه جهیزیه ادامه بدهیم.
علیمردانی بیان کرد: همچنین از طریق اطلاع رسانیهای صورت گرفته در صفحههای مجازی و تعامل با بانک ملت در درگاه سازمانهای حمایتی و جمعیت هلال احمر قم ظرفیتی را تعریف کرده ایم تا بتوانیم به سهولت کمک های خیرین را را دریافت و به افراد کم برخوردار برسانیم.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر استان قم تصریح کرد: طرح های عام المنفعه حوزه داوطلبان در این درگاه تعریف شده است و میزان دسترسی برای کل خیرین برای همه مردم دنیا برقرار است، اگر افراد خیر طریق سایت بانک ملت وارد شوند میتوانند صفحههای حمایتی را باز کرده و وارد صفحه جمعیت هلال احمر شوند و با بازدید از این صفحه با طرح ها و برنامههای طراحی شده با شناسههای مختلف آشنا شوند و بر مبنای نیات خود کمک های نقدی و مساعدت های خود را از هر گوشه دنیا که باشند واریز نمایند.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح در واقع افراد خیر میتوانند کمک های خود را به حساب جمعیت هلال احمر قم حوزه داوطلبان از طریق درگاه بانک ملت واریز نمایند. افزود: بر مبنای همین امر با بانک های دیگر نیز مذاکراتی انجام شده است تا دریافت از طریق بانک های عامل دیگر نیز امکان پذیر باشد.
امید است، با بهره گیری از قابلیت های خاص در فضای مجازی که در این ایام، به صورت چشمگیری مورد استفاده آحاد مردم است، کارهای خیر و خدمات عام المنفعه جمعیت هلال احمر به صورت گسترده تری در این فضا با مشارکت خیرین و عموم مردم ادامه یابد و بازارهای خیریه مجازی به نفع نیازمندان در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد و علاوه بر صرف زمان کمتر افراد کم برخوردار بیشتری از این خدمات در نهایت تکریم بهره مند شوند.