يکشنبه ٢٤ شهريور ١٣٩٨
کمک به آسیب دیدگان از سیل کشور: شماره حساب 99999 به نام هلال احمر نزد همه بانک‌ها شماره گیری کد دستوری # 112*780* از طریق تلفن همراه شماره کارت 6104337999999996 بانک ملت و نیز 5894631850259730 بانک رفاه
 


  چاپ        ارسال به دوست

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران بحران: اطلاع رسانی به موقع خبرنگاران، یکی از عوامل کاهش تلفات سیل بود

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اهدای اعتبار نامه شرکت کنندگان در دوره جامع خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر با استقبال از استمرار برگزاری چنین برنامه های آموزشی،بر نقش رسانه‌ ها و خبرنگاران در کاهش تلفات سیل تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مراسم اختتامیه نخستین دوره خبرنگاری بحران که چندی پیش با همکاری جمعیت هلال احمر و معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود امروز در سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و با حضور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

در پایان مراسم روزنامه نگارانی که در این دوره حضور داشتند اعتبارنامه خود را دریافت کردند.

محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: دنیای امروز دنیای اطلاعات است و قدرت اصلی کشورهای قدرت اطلاعاتی است. دو کشور عربستان و آمریکا هر دو ثروتمند هستند اما عربستان با پول قدرت می خرد و امریکا با اطلاعات پول به دست می آورد.

وی خطاب به روزنامه نگاران حاضر در این مراسم گفت: شما هم سربازانی هستید که توان جمع آوری، پردازش و انتشار اطلاعات را در خود نهادینه کرده اید و در بحران هایی که رخ می دهد این قدرت اطلاعات شما است که بحران را مدیریت می کند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قیاس آمارهایی از تلفات حوادثی که همزمان با سیل فروردین در کشور رخ داد و میزان توجه به سیل گفت: همزمان با سیل ۳۸۹ نفر در طول همان دو هفته در تصادفات جان باختند و هفتاد نفر در سیل تلفات داشتیم. همچنین در سه ماه اول سال ۴۳۰ نفر در دو استان کشور غرق شدند. سال ها است در این حوادث افراد کشته می شوند ولی در سیل تلفات در مقام مقایسه پایین بود و دلیلش هم شما بودید که نگذاشتید مردم قربانی شوند. اطلاع رسانی به موقع شما باعث کاهش تلفات شد.

خدادی ادامه داد: قدرت رسانه ای، مهارت، توان،  کارکرد و اثر رسانه ای شما روزنامه نگاران موضوعی است که کمتر دیده شده است و دلیلش هم این است که ما روزنامه نگاران به همه سرویس می دهیم جز خودمان. در ماجرای سیل هم این نکته در نظر گرفته نشد. درست است که همه امکانات و ظرفیت ها بسیج شد ولی قدرت اصلی که باعث شد مردم از مهلکه دور شوند بخش اطلاع رسانی بود.

معاون مطبوعاتی حضور در جمع روزنامه نگارانی که در دوره خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر شرکت کرده بودند را بهترین برنامه‌ای دانست که از زمان در اختیار گرفتن سکان معاونت مطبوعاتی تا کنون در آن شرکت کرده و با ارائه چند توصیه گفت: اول توصیه من این است که این تیم را حفظ کنید. نکته بعدی این است که به عنوان شغل در رسانه شاغل نباشید؛ این کار را فقط زمانی می توان انجام داد که عاشق بود. به خودتان رجوع کنید و ببینید که این کار را دوست دارید یا خیر زیرا در این حرفه باید ایستادگی کنید تا ماهر شوید. ما در طول سال ها بیش از اینکه ماهر رسانه ای داشته باشیم فارغ التحصیل رسانه ای داشتیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی این است که امروز در فعالیت رسانه ای باید چند مهارتی باشید و از همه مهمتر مسلط به زبان باشید. نمی شود کار خبر کنید و روی زبان انگلیسی تسلط نداشته باشید. بنابراین به جد دنبال فراگیری زبان انگلیسی باشید تا به منابع خارجی دسترسی داشته باشید.

خدادی همچنین گفت: در زمینه بحران هم نکته مهم این است که مجموعه شما باید تبدیل به یک قرارگاه رسانه ای شود. شما باید مانور بحران برگزار کنید و در هر مانوری که در کشور برگزار می شود مانور رسانه ای هم در کنار آن در نظر گرفته شود. ماموریت رسانه‌ها در بحران شریک سازی است نه تبلیغ فعالیت دستگاه ها. شما باید زاویه های پنهان را در بحران پیدا کنید.

او همچنین پیشنهاد کرد که دوره های خبرنگاری بحران جمعیت هلال احمر با گروهی که آغاز شده به صورت مستمر و هر سه ماه یک بار ادامه یابد.

در پایان مراسم با حضور محمد خدادی، محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر و اسماعیل رمضانی،‌ مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر، اعتبار نامه افراد شرکت کننده در دوره خبرنگاری بحران به آنها اهدا شد.

گفتنی است دوره جامع خبرنگاری در بحران برای نخستین بار نیمه تیر ماه بصورت یک دوره سه روزه تئوری- عملی در شهر پلور برگزار شد.


٠٨:٤٠ - دوشنبه ٧ مرداد ١٣٩٨    /    عدد : ١١٥٠٧٥    /    تعداد نمایش : ٢٦



خروج