پنج شنبه ٢٧ تير ١٣٩٨
کمک به آسیب دیدگان از سیل کشور: شماره حساب 99999 به نام هلال احمر نزد همه بانک‌ها شماره گیری کد دستوری # 112*780* از طریق تلفن همراه شماره کارت 6104337999999996 بانک ملت و نیز 5894631850259730 بانک رفاه
 


  چاپ        ارسال به دوست

رییس سازمان داوطلبان در نخستین نشست خانه‌هلال تخصصی مددکاران اجتماعی:

نقش مددکاران در دستورالعمل‌های بحران تعریف نشده است

نخستین نشست خانه هلال تخصصی مددکاران اجتماعی صبح امروز با حضور رییس سازمان داوطلبان برگزار شد. محمد نصیری، رییس سازمان داوطلبان در این نشست گفت: «یکی از موضوعاتی که فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مورد آن برنامه‌ی مشخص دارد، مددکاری در بحران است. اما در ایران معمولا وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، برای مدتی بحث مددکاری در بحران راه می‌افتد و کمی بعد به‌فراموشی سپرده می‌شود.»

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان داوطلبان، نصیری ادامه داد: «سازمان‌های مرتبط با مداخله در بحران، زمان حادثه، تیم‌های عملیاتی مختلفی به منطقه می‌فرستند؛ اما جای گروهی که وضع آسیب‌دیده‌ها را پیگیری کند خالی است. آدم‌ها در بحران نیاز دارند که فردی دنبال کارشان بیفتد و مداخله کند. مثلا کسی که طی دوساعت در پل‌دختر همه‌ی زندگی‌اش را ازدست‌داده، نیازمندِ آن است که کارِ کارشناسی درموردش انجام شود. شرایط بحران، گروه‌های مداخله‌‌ای می‌خواهد؛ تیمی که روان‌شناس و روان‌پزشک داشته باشد. اما چیزی که دراین‌میان خیلی‌مهم است، مددکاری است. متاسفانه مددکاری فقط در حین بحران به‌چشم می‌خورد و قبل و بعد از بحران خبری از آن نیست.»

 

تا‌به‌حال در هلال‌احمر کار منسجمی در حوزه‌ی مددکاری انجام نشده است

رییس سازمان داوطلبان افزود: «هلال‌احمر در حوزه‌ی مددکاری ضعیف شده است. روان‌شناسان به‌تنهایی در زمان بحران نمی‌توانند اثرگذار باشند؛ مدیریت بحران کار داوطلبانه‌ی مددکاری می‌خواهد. اثرگذاری فعالیت داوطلبانه بالاست. اگر گل‌روبی در سیل به‌دست مردم انجام نمی‌شد، هنوز هم ماجرا طول می‌کشید؛ اما هزار نفر از مردم به‌طور داوطلبانه توانستند در مدت 10روز گل‌و‌لای را از خانه‌های پل‌دختر پاک کنند.»

نصیری درباره‌ی جای خالی مددکاری در مدیریت بحران توضیح داد: «عنصری که در مداخله در بحران‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها کار اساسی انجام می‌دهد، مددکاری است. نگاه ما تقویت این حوزه است. ما دنبال تقویت خدمت داوطلبانه‌ی تخصصی هستیم. تا‌به‌حال در هلال‌احمر کار منسجمی در حوزه‌ی مددکاری انجام نشده است. خوبیِ مددکاری این است که در زمان حادثه، قشرهایی را می‌بیند که آسیب‌پذیرترند و کمتر به آن‌ها توجه می‌شود؛ گروه‌هایی مثل سالمندان، توان‌یابان و کودکان.

 

مددکاری یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای مشارکت است

رییس سازمان داوطلبان تاکید کرد: «جامعه‌ی مددکاری جامعه‌ی بزرگی است. ما در سازمان داوطلبان می‌خواهیم خانه‌ی تخصصی مددکاران را تشکیل دهیم و سراغ علم روز دنیا برویم و روی مددکاری بیشتر کار کنیم. باید این موضوع را بومی و وارد گفتار حوزه‌ی بحران کرد. مددکاری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌‌های حوزه‌ی بحران جایی ندارد؛ درصورتی‌که یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای مشارکت است.

او در پایان گفت: «در این جلسه هسته‌ی مرکزی خانه‌هلال تخصصی مددکاران را تشکیل می‌دهیم. این خانه به اتاق‌فکری تبدیل می‌شود تا آیین‌نامه‌های حوزه‌ی بحران را مرور کند تا ببیند نقش مددکاران را کجا می‌تواند وارد کند. این گروه می‌تواند روی متن‌های بین‌المللیِ منتشرشده در حوزه‌ی مددکاری کار کند. باید توجه داشت که اگر می‌خواهیم مددکاران در بحران جایگاه داشته باشند، باید فیلد مشخصی برای کارشان تعیین کنیم.»

 

در این نشست، علی‌رضا سلیمی، معاون منابع‌داوطلبی و خدمات‌اجتماعی سازمان داوطلبان هم درباره‌ی رسالت مددکاران داوطلب توضیحاتی ارائه کرد و از اهداف جمعیت هلال‌احمر گفت. سلیمی با تاکید بر ماموریت‌های هلال‌احمر یادآور شد: «هر حادثه‌ای که پیش می‌آید، هلال‌احمر ایران به‌عنوان یک عضو کارآمد وارد می‌شود. هر کسی که به عضویت جمعیت هلال‌احمر درمی‌آید، این کار را افتخاری و داوطلبانه انجام داده است؛ هیچ منفعت مادی در آن نیست.»

 

مددکاران هم در این نشست از دغدغه‌های خود گفتند. آن‌ها با اشاره به داوطلبانه‌بودن خدمات‌شان، بر چند محور تاکید کردند:

·        در زمان بحران، رسیدگی به گروه‌های ویژه مثل سالمندان و توان‌یابان سخت‌تر است. مددکاران باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند.

·        مددکاران برنامه‌ی مشخصی در زمان بحران ندارند و گاهی خودشان به معضل تبدیل می‌شوند.

·        مددکاری ثبت عکس‌یادگاری و رزومه‌سازی نیست. مددکار باید بدون مَنیت گام بردارد.

·        در حوزه‌ی مددکاری موازی‌کاری زیاد است؛ تقسیم کارها مشخص نیست.

·        در میدان کار هماهنگی بین‌بخشی وجود ندارد. سازمان‌های مختلف مددکار می‌فرستند و کارها چندبار از صفر شروع می‌شود.

·        مددکاران می‌توانند در قبل از بحران در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی وارد شوند. آن‌ها در حین بحران می‌توانند مداخله کنند؛ و بعد از آن هم در حوزه‌ی توانمندسازی مشغول شوند.

 

گفتنی است، در پایان این نشست مددکاران به‌صورت داوطلبانه به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمدند.

نخستین نشست خانه هلال تخصصی مددکاران اجتماعی صبح امروز با حضور رییس سازمان داوطلبان برگزار شد. محمد نصیری، رییس سازمان داوطلبان در این نشست گفت: «یکی از موضوعاتی که فدراسیون جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مورد آن برنامه‌ی مشخص دارد، مددکاری در بحران است. اما در ایران معمولا وقتی حادثه‌ای پیش می‌آید، برای مدتی بحث مددکاری در بحران راه می‌افتد و کمی بعد به‌فراموشی سپرده می‌شود.»

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان داوطلبان، نصیری ادامه داد: «سازمان‌های مرتبط با مداخله در بحران، زمان حادثه، تیم‌های عملیاتی مختلفی به منطقه می‌فرستند؛ اما جای گروهی که وضع آسیب‌دیده‌ها را پیگیری کند خالی است. آدم‌ها در بحران نیاز دارند که فردی دنبال کارشان بیفتد و مداخله کند. مثلا کسی که طی دوساعت در پل‌دختر همه‌ی زندگی‌اش را ازدست‌داده، نیازمندِ آن است که کارِ کارشناسی درموردش انجام شود. شرایط بحران، گروه‌های مداخله‌‌ای می‌خواهد؛ تیمی که روان‌شناس و روان‌پزشک داشته باشد. اما چیزی که دراین‌میان خیلی‌مهم است، مددکاری است. متاسفانه مددکاری فقط در حین بحران به‌چشم می‌خورد و قبل و بعد از بحران خبری از آن نیست.»

 

تا‌به‌حال در هلال‌احمر کار منسجمی در حوزه‌ی مددکاری انجام نشده است

رییس سازمان داوطلبان افزود: «هلال‌احمر در حوزه‌ی مددکاری ضعیف شده است. روان‌شناسان به‌تنهایی در زمان بحران نمی‌توانند اثرگذار باشند؛ مدیریت بحران کار داوطلبانه‌ی مددکاری می‌خواهد. اثرگذاری فعالیت داوطلبانه بالاست. اگر گل‌روبی در سیل به‌دست مردم انجام نمی‌شد، هنوز هم ماجرا طول می‌کشید؛ اما هزار نفر از مردم به‌طور داوطلبانه توانستند در مدت 10روز گل‌و‌لای را از خانه‌های پل‌دختر پاک کنند.»

نصیری درباره‌ی جای خالی مددکاری در مدیریت بحران توضیح داد: «عنصری که در مداخله در بحران‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌ها کار اساسی انجام می‌دهد، مددکاری است. نگاه ما تقویت این حوزه است. ما دنبال تقویت خدمت داوطلبانه‌ی تخصصی هستیم. تا‌به‌حال در هلال‌احمر کار منسجمی در حوزه‌ی مددکاری انجام نشده است. خوبیِ مددکاری این است که در زمان حادثه، قشرهایی را می‌بیند که آسیب‌پذیرترند و کمتر به آن‌ها توجه می‌شود؛ گروه‌هایی مثل سالمندان، توان‌یابان و کودکان.

 

مددکاری یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای مشارکت است

رییس سازمان داوطلبان تاکید کرد: «جامعه‌ی مددکاری جامعه‌ی بزرگی است. ما در سازمان داوطلبان می‌خواهیم خانه‌ی تخصصی مددکاران را تشکیل دهیم و سراغ علم روز دنیا برویم و روی مددکاری بیشتر کار کنیم. باید این موضوع را بومی و وارد گفتار حوزه‌ی بحران کرد. مددکاری در آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌‌های حوزه‌ی بحران جایی ندارد؛ درصورتی‌که یکی از کلیدی‌ترین حوزه‌ها برای مشارکت است.

او در پایان گفت: «در این جلسه هسته‌ی مرکزی خانه‌هلال تخصصی مددکاران را تشکیل می‌دهیم. این خانه به اتاق‌فکری تبدیل می‌شود تا آیین‌نامه‌های حوزه‌ی بحران را مرور کند تا ببیند نقش مددکاران را کجا می‌تواند وارد کند. این گروه می‌تواند روی متن‌های بین‌المللیِ منتشرشده در حوزه‌ی مددکاری کار کند. باید توجه داشت که اگر می‌خواهیم مددکاران در بحران جایگاه داشته باشند، باید فیلد مشخصی برای کارشان تعیین کنیم.»

 

در این نشست، علی‌رضا سلیمی، معاون منابع‌داوطلبی و خدمات‌اجتماعی سازمان داوطلبان هم درباره‌ی رسالت مددکاران داوطلب توضیحاتی ارائه کرد و از اهداف جمعیت هلال‌احمر گفت. سلیمی با تاکید بر ماموریت‌های هلال‌احمر یادآور شد: «هر حادثه‌ای که پیش می‌آید، هلال‌احمر ایران به‌عنوان یک عضو کارآمد وارد می‌شود. هر کسی که به عضویت جمعیت هلال‌احمر درمی‌آید، این کار را افتخاری و داوطلبانه انجام داده است؛ هیچ منفعت مادی در آن نیست.»

 

مددکاران هم در این نشست از دغدغه‌های خود گفتند. آن‌ها با اشاره به داوطلبانه‌بودن خدمات‌شان، بر چند محور تاکید کردند:

·        در زمان بحران، رسیدگی به گروه‌های ویژه مثل سالمندان و توان‌یابان سخت‌تر است. مددکاران باید به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشند.

·        مددکاران برنامه‌ی مشخصی در زمان بحران ندارند و گاهی خودشان به معضل تبدیل می‌شوند.

·        مددکاری ثبت عکس‌یادگاری و رزومه‌سازی نیست. مددکار باید بدون مَنیت گام بردارد.

·        در حوزه‌ی مددکاری موازی‌کاری زیاد است؛ تقسیم کارها مشخص نیست.

·        در میدان کار هماهنگی بین‌بخشی وجود ندارد. سازمان‌های مختلف مددکار می‌فرستند و کارها چندبار از صفر شروع می‌شود.

·        مددکاران می‌توانند در قبل از بحران در حوزه‌ی اطلاع‌رسانی وارد شوند. آن‌ها در حین بحران می‌توانند مداخله کنند؛ و بعد از آن هم در حوزه‌ی توانمندسازی مشغول شوند.

 

گفتنی است، در پایان این نشست مددکاران به‌صورت داوطلبانه به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمدند.


٠٩:٥٩ - يکشنبه ١٦ تير ١٣٩٨    /    عدد : ١١٤٧٥٠    /    تعداد نمایش : ١٩



خروج