يکشنبه ٣١ شهريور ١٣٩٨
طرح "نذر آب ۲" با هدف رسیدگی به مناطق خشکسالی‌زده استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان در حال اجرا است و علاوه بر ارائه خدماتی به منظور تسهیل در رسیدن آب شرب به هموطنان این مناطق، خدمات معیشتی، حمایتی و فرهنگی را نیز ارائه می‌کند.
 


  چاپ        ارسال به دوست

طراح سامانه خدمات اجتماعی (سخا):

زمان پذیرش بهره‌وران کوتاه‌تر شده است/«سخا» جلوی سودجویی‌ها را می‌گیرد

«بهبود برزین» طراح و توسعه‌دهنده سامانه خدمات اجتماعی (سخا) است. او در مورد این سامانه که به‌تازگی در سراسر کشور عملیاتی شده، گفت: «سخا» را به‌صورت کاملا داوطلبانه طراحی کردیم و دراختیار سازمان داوطلبان گذاشتیم. دلیل این کار هم این بود که زمان پذیرش بهره‌وران واقعا طولانی بود و خواستیم برای تسریع این روند قدمی برداریم. با اینکه این ماجرا برای ما هزینه داشت، اما با رغبت و داوطلبانه انجامش دادیم تا فرآیند پیچیده پذیرش بهره‌ور ساده‌تر شود.

به‌گزارش روابط‌عمومی سازمان داوطلبان، مدیرعامل شرکت آرشیت مهر رایانه ادامه داد: کار ما تولید نرم‌افزار برای خیریه‌هاست. از سه سال پیش همکاری با سازمان داوطلبان را برای تولید «سخا» آغاز کردیم که با پیگیری‌های مدیریت جدید به‌صورت کامل در تمام استان‌ها عملیاتی شد. ما در ابتدا یک نرم‌افزار آماده داشتیم. اما با بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدیم که برای هدفی که سازمان دنبال می‌کند، مناسب نیست. برای همین نرم‌افزار تخصصی‌ای تولید کردیم که کارکرد بیشتری داشته باشد.

برزین درباره وِیژگی‌های این سامانه گفت: در طراحی «سخا» سعی کردیم شش مرحله مددکار را داخل یک فرم بیاوریم. در واقع از پذیرش تا تحقق خدمت در یک فرم قرار دارد و به این شکل مددکار راحت‌تر کارش را انجام می‌دهد و وقت کمتری هم از بهره‌ور گرفته می‌شود. یعنی فرآیند پذیرش بهره‌ور سریع‌تر شده است. ازطرفی، در این سامانه امکان پایش و بودجه‌ریزی هم فراهم شده. ویژگی دیگر این سامانه این است که جلوی سودجویی برخی‌ها هم گرفته شده است. یعنی دیگر کسی نمی‌تواند بیشتر از حدنیاز خدمات دریافت کند. سیستم به بهره‌ور تا سقف مجاز خدمات می‌دهد تا همه بتوانند به یک‌میزان از خدمات بهره‌مند شوند.

طراح سامانه «سخا» افزود: این سیستم کمک بزرگی به روند الکترونیکی‌شدن سازمان و اصل شفافیت در خدمت می‌کند. کاری که قبلا ممکن بود سه‌روز طول بکشد، حالا در مدت بسیارکمتری انجام و اطلاعات به‌راحتی ثبت و پایش می‌شود. این یک سیستم آماری خوب برای هلال‌احمر است. حالا آمار دقیقی از بهره‌وران وجود دارد و بر همین اساس می‌توان برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری برای آینده در نظر داشت. سازمان داوطلبان خلا دیگری در این حوزه دارد که آن‌هم سیستم داوطلبی‌اش است. بخش جذب و سیستم داوطلبی سازمان در حوزه نرم‌افزار ضعیف است. داوطلبان در حال حاضر نمی‌دانند که چقدر خدمت کرده‌اند و چه مشوق‌هایی دارند. در زمینه کمپین‌سازی هم همین‌طور. مردم دوست دارند در جریان جزئیات پروژه نیکوکاری‌ای که در آن مشارکت کرده‌اند قرار بگیرند. این‌ها مواردی است که در حوزه نرم‌افزاری جای کار دارد.

برزین در پایان گفت: حالا فرآیند مددکاری ساده‌تر شده و مددکاران و بهره‌وران رضایت بیشتری دارند. این پروژه بزرگ در همه استان‌ها عملیاتی شده است. در نظر داریم که این سامانه را به سازمان تامین اجتماعی، ثبت‌احوال و سامانه دولت وصل کنیم.


١٢:٥٣ - يکشنبه ٥ خرداد ١٣٩٨    /    عدد : ١١٤١٠٤    /    تعداد نمایش : ٢٢٢



خروج